Covid-19, hva gjør jeg nå?

Alle treningssentre er stengt, folk er bedt om å holde seg hjemme, og mediene forteller stadig om viruset som sprer seg. Det er nesten skremmende å høre om, men det betyr ikke at treningshverdagen trenger å stoppe opp. Tvert imot! 

 — Fysisk aktivitet er bra for helsa uansett om man er i karantene eller ikke. Så lenge du er fysisk frisk og ikke har symptomer, kan du gjøre mye tidsfordriv og holde formen ved like hjemme, forteller Elin Otterholm hos TT Gjøvik.

Planlegger gruppetimer på nett

Hun er i full gang med å lage ulike treningsvideoer og planlegger gruppetimer som skal stømmes på Facebook sidene til Toten Treningssenter Gjøvik. For å delta på dem, trenger du internett og datamaskin eller telefon/nettbrett.

— Disse gruppetimene planlegger vi å lage til slik at du ikke har behov for ekstra utstyr, utover ting du antakeligvis har hjemme. En stol og vaskefille eller ullsokker holder lenge, forteller hun.

Hun oppfordrer alle til å benytte anledningen til å komme seg ut og nyte naturen, vel å merke så lenge man ikke faktisk er i karantene og skal holde seg innendørs.

— Har du skiføre så er det bare å spenne på seg skia og holde god avstand til andre du treffer på. Er det bart kan man finne frem sykkelen og gi den en liten vårrengjøring før man tar en sykkeltur. Da får du også tankene over på noe annet, forteller instruktøren, som også er PT.  

Elin Otterholm
Elin Otterholm hos Toten Treningssenter på Gjøvik

Finn frem ryggsekken

Otterholm er ansvarlig for gruppetimer hos Toten Treningssenter på Gjøvik, og forteller at dersom du er nettopp begynt å trene og ikke aner hva du skal gjøre hjemme i stua på egenhånd, er du ikke alene.

— Jeg er veldig glad i å trene, men klarer ikke å motivere meg selv til å trene hjemme. Det nytter ikke, så om du er like håpløs som meg, eller er helt utrent og vil komme i gang, er det best å følge en gruppetime på nett. Der vil vi forklare underveis hva man skal gjøre og holder motivasjonen oppe sammen, forklarer hun.

En annen lur ting å ha hjemme i treningssammenheng er en ryggsekk som du kan fylle med noe tungt. Som for eksempel bøker.

— En ryggsekk kan du fylle med den vekten du ønsker, og bruke til å gjøre løfteøvelser for rygg og skuldre, eller ha på ryggen når du er ute og går eller sykler. Fyll den med bøker, vannflasker eller kanskje barna kan være med på treningsøkten og sitte på ryggen, det er mange muligheter om man er litt kreativ, sier Elin.

Del innsatsen med familie og venner 
Et par med inngåtte og gode joggesko er også gunstig å finne frem til tur i skog og mark, eller i nabolaget. For å øke intensiteten på turene, kan man legge inn fartslek. Da skal du gå raskt slik at pulsen øker (powerwalking) eller jogge, enten mellom to lyktestolper eller en distanse du har målt opp mellom 100 og 1000 meter. 
 
— Man kan løpe intervaller mellom to lyktestolper, der du øker hastigheten en vei og vanlig fart tilbake, eller ved en målt opp distanse kan du gjøre det samme og gjenta flere ganger. Det vil gi en god kondisjonsøkt, sier Elin.  
 
— Bare husk å varme godt opp før du starter fartsleken, legger hun raskt til.  

For å øke motivasjonen til å opprettholde treningen på egenhånd, kan det være gunstig å dele innsatsen med andre, slik som man ofte gjør på gruppetimer på treningssenteret. 
 
— Hva med å lage en treningsgruppe på Facebook for familie og venner, hvor man kan dele bilder av økten og inspirere hverandre. Kanskje man kan lage en intern konkurranse, og rose hverandre underveis. Det vil nok kunne bidra til å holde motivasjonen oppe, sier Elin.

— Men husk, hold avstand til andre, vask hendene ofte og hold deg hjemme dersom du har symptomer på smitte eller er satt i karantene, avslutter hun.  

Share on facebook
Del på Facebook
Share on twitter
Del på Twitter
Share on linkedin
Del på LinkedIN

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese dette!

Denne nettportalen er bygget på dugnad av Vizible (Exceline AS), sammen med den sporty gjengen i Toten Treningssenter. Vi i Vizible har tatt alle kostnader med å bygge denne tjenesten. Vi håper at du finner både strømmetjenesten og innholdet ellers nyttig og relevant. Akkurat nå er det strømmetjenesten som benyttes mest her, og det synes vi er veldig flott og positivt.

Toten Treningssenter har ingen inntekter eller fortjeneste på portalen foruten en liten provisjon fra det du eventuelt handler fra annonsørene her. Vi vil derfor sette kjempestor pris på at du sjekker ut våre annonsører og partnere her på portalen dersom du er i markedet for å kjøpe noe. Ikke kjøp noe du ikke trenger eller ønsker, men om du skal handle og finner det du trenger her blir vi svært glade for at du handler via annonsene og lenkene som du finner på dette nettstedet.

Det vi måtte tjene her deles altså med Toten Treningssenter, og resten bruker vi til å videreutvikle denne tjenesten, slik at vi kan tilby deg en enda bedre tjeneste nå og for fremtiden.

Har du tips, innspill eller gode idéer?
Send oss en e-post da vel! tips@medlemsportal.no

(skal ikke vises igjen)